STRATEGI PEMASARAN DALAM BIMBINGAN IBADAH HAJI; Sebuah Upaya Meningkatkan Volume Jamaah Haji. (Studi Kasus pada KBIHU Nurul Haramain Probolinggo Jawa Timur Indonesia)

Moh. Rifa'i, Fatimah Al Zahra, Mukhlisin Saad, Sri Wahyuni DwiPutri

Abstract


Marketing strategy is an activity that is structured from needs analysis which has implications for user satisfaction and provides benefits for business actors systematically. It is a priority job that must be considered if you want to achieve the targets of a business. This research uses descriptive qualitative methods, data collection techniques with in-depth interviews, participant observation, and documentation. Data analysis is guided by the Mile and Huberman model by collecting data, reducing, displaying, and drawing conclusions after discussing the theory of Philip Kotler, by paying attention to the triangulation method to check the validity of the data. The findings of this study explain that the marketing strategies used by KBIHU Nurul Haramain include involving figures, utilizing brochures and banners, utilizing social and digital media, forming congregational alumni reunions from year to year, leaders acting as marketers actively and directly. go to the community, and the last one is the implementation of prime guidance while in the Holy Land. These activities have implications for an increase in the volume of pilgrims from year to year

Full Text:

PDF

References


Ahyar, H., Maret, U. S., Andriani, H., Sukmana, D. J., Mada, U. G., Hardani, S.Pd., M. S., Nur Hikmatul Auliya, G. C. B., Helmina Andriani, M. S., Fardani, R. A., Ustiawaty, J., Utami, E. F., Sukmana, D. J., & Istiqomah, R. R. (2020). Buku Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif (Issue March).

Ambar, L. (2013). PERKEMBANGAN KONSEP PEMASARAN : IMPLEMENTASI. Jurnal Maksipreneur, III(1), 21–35.

Darmawan, I. P., & Sutriyono, S. (2016). STRATEGI BERSAING UNTUK MENINGKATKAN DAYA SAING SEKOLAH TINGGI TEOLOGIA DI UNGARAN. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3, 164. https://doi.org/10.24246/j.jk.2016.v3.i2.p164-177

Faruq, M. A., & Usman, I. (2016). Penyusunan Strategi Bisnis Dan Strategi Operasi Usaha Kecil Dan Menengah Pada Perusahaan Konveksi Scissors Di Surabaya. Jurnal Manajemen Teori Dan Terapan| Journal of Theory and Applied Management, 7(3), 173–198. https://doi.org/10.20473/jmtt.v7i3.2710

Grunig, J. E. (2000). Public Relations in Strategic Management and Strategic Management of Public Public Relations in Strategic Management and Strategic Management of Public Relations : theory and evidence from the IABC Excellence project. 1, number(May), 303–321. https://doi.org/10.1080/14616700050028271

Irmayani. (2019). PELAYANAN DAN KEPERCAYAAN JAMAAH HAJI DAN UMRAH ( Studi Pada PT . Zakiah Dina Tayyibah Tour dan Travel Kota Parepare ). Jurnal Kajian Manajemen Dakwah (JKMD), 1, 81–100.

Istianah, I. (2017). Hakikat Haji Menurut Para Sufi. Esoterik, 2(1), 30–44. https://doi.org/10.21043/esoterik.v2i1.1900

Khusna, A. M. (2018). Hakekat Ritual Ibadah Haji Dan Maknanya Berdasarkan Pemikiran William R. Roff. An-Nas, 2(1), 132–145. https://doi.org/10.36840/an-nas.v2i1.93

Kotler, Philip. Keller, K. L. (2012). Pemasaran Management 14edition. In S. Yagan (Ed.), General Equilibrium Theory (14th ed.). Prentice Hall. https://doi.org/10.1017/cbo9781139174749.022

Muhammad Ali Yusni, A. (2015). Studi Tentang Pelayanan Haji Di Kementerian Agama Kota Samarinda. Journal Ilmu Pemerintahan, 3(1), 318–332.

Nuriawati. (2021). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Pemasaran Dalam Bisnis Syariah. Izzi (Sekolah Tinggi Ekonomi Dan Bisnis Islam Badri Mashduqi), 1(1), 42–54.

Octavian, H. S. (2005). Manajemen Pemasaran Sekolah sebagai Salah Satu Kunci Keberhasilan Persaingan Sekolah. Jurnal Pendidikan Penabur, No 05/Th.IV, 108–117.

Priangani, A. (2013). Memperkuat Manajemen Pemasaran Dalam Konteks. Jurnal Kebangsaan, 2(4), 1–9.

Rapitasari, D. (2016). Digital pemasaran Berbasis Aplikasi Sebagai Strategi Meningkatkan Kepuasaan Pelanggan. Jurnal Cakrawala, 10(2).

Ridho, Z. (2021). Pengelolaan Keungan Dana Haji di Masa Pandemi Covid-19. Haramain, 01(01), 1–27.

Rifa’i, M. (2012). Strategi Pemasaran for School. KEPENDIDIKAN DAN KEISLAMAN VICRATINA, 3(2), 140.

Rifa’i, M. (2017). Community Empowerment in Islamic Boarding School (Pemberdayaan Masyarakat dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan). In M. Rifa’i (Ed.), Educations (1st ed., Vol. 01). CV. Mandiri Probolinggo.

Rifa’i, M. (2019). Manajemen Ekonomi Mandiri Pondok Pesantren Dalam Mewujudkan Kualitas Layanan Pendidikan. Profit : Jurnal Kajian Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 3(1), 30–44. https://doi.org/10.33650/profit.v3i1.538

Rifa’i, M. (2021). Analisis Kebutuhan Konsumen Sebagai Strategi dalam Meningkatkan Omset Usaha Ritel. Izzi (Sekolah Tinggi Ekonomi Dan Bisnis Islam Badri Mashduqi), 1(1), 28–41.

Rifa’i, M. & A. A. (2018). Manajemen Koperasi Ritel Pondok Pesantren (Seni Tata Kelola Praktis Koperasi Ritel) (M. Rifa’i (ed.); First Edit). CV. Mandiri Probolinggo. https://doi.org/9786025060182

Rifa’i, M. & D. M. K. (2021). STRATEGI LAYANAN DALAM MENINGKATKAN KEPUASAAN JAMAAH HAJI. Haramain, 01(01), 1–11.

Rifa’i, M., & Kamila, D. M. (2021). Strategi Layanan dalam meningkatkan Kepuasan Jamaah Haji (Studi Kasus KBIHU Nurul Haramain Probolinggo). Haramain (Sekolah Tinggi Ekonomi Dan Bisnis Islam Badri Mashduqi), 01(01), 1–11.

Shidiq, U., & Choiri, M. (2019). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9). http://repository.iainponorogo.ac.id/484/1/METODE PENELITIAN KUALITATIF DI BIDANG PENDIDIKAN.pdf

Syamsiyah, N. (2021). MAQASHID SYARIAH DALAM BIAYA PENYELENGGARAAN IBADAH HAJI (BPIH). Jurnal Manajemen Bisnis, 01(01), 1–10.

Taufiq, T. (2016). ETIKA PERDAGANGAN DALAM AL- QUR’AN Oleh: Taufiq (Dosen IAIN Lhokseumawe). Al-Muamalat Jurnal Hukum Ekonomi Syariah, III(1), 112–124.

Tobing, D. hizki, Herdiyanto, Y. K., & Astiti, D. P. (2016). Bahan Ajar Metode Penelitian Kualitatif. In Program Studi Psikologi Fakultas Kedokteran Universitas Udaya.

Utami, H. N., & Firdaus, I. F. A. (2018). Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Perilaku Online Shopping: Perspektif Pemasaran Agribisnis. Jurnal Ecodemica: Jurnal Ekonomi, Manajemen, Dan Bisnis, 2(1), 136–146.

Widodo, S. (2018). Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Siklus Hidup Produk ( Product Life Cycle ). Kajian Ekonomi Dan Kebijakan Publik, 4(1), 84–90.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Moh. Rifa'i, Fatimah Al Zahra, Mukhlisin Saad, Sri Wahyuni DwiPutri